Online dostava u EU

Iako je Internet kupovina u stalnom porastu te se smatra da ćemo u dogledno vrijeme sve kupovati online, velik broj tvrtki u Europskoj uniji i dalje zazire od ovog načina kupovine. Naime, tvrtke u EU ne vole Internet kupovinu i dostavu jer su cijene dostave i povrata robe kupljene putem Interneta vrlo visoke. Prekogranična dostava […]


poslovno okruženje

Iako je Internet kupovina u stalnom porastu te se smatra da ćemo u dogledno vrijeme sve kupovati online, velik broj tvrtki u Europskoj uniji i dalje zazire od ovog načina kupovine. Naime, tvrtke u EU ne vole Internet kupovinu i dostavu jer su cijene dostave i povrata robe kupljene putem Interneta vrlo visoke.

Prekogranična dostava u zemlje unutar Europske unije čak je i do pet puta skuplja od dostave koja se odvija unutar domaćeg tržišta. Što se tiče Hrvatske, ona je i dvostruko veća. Zbog toga je u Europskom parlamentu pokrenuta rasprava o Uredbi u prekograničnoj dostavi kako bi se vršio bolji nadzor usluga dostave i kako bi se uvelike smanjile razlike u cijenama koje najviše pogađaju ona mala poduzeća i potrošače.

Eurozastupnica Biljana Borzan, izvjestiteljica EP-a za pregovore o Uredbi, naglašava kako je tržište prepuno nelogičnosti i kako ne postoji kontrola nad cijenama. Čak više od 30 posto građana Hrvatske kupuje online, a od toga se samo 5 posto prekograničnih dostava ne naplaćuje. Za čak 40 posto cijena dostave ne postoji niti jedno logično objašnjenje zašto su toliko visoke.

Nadalje, potrošači ponekad bez ikakvog razloga plate dostavu za udaljenost od 200 kilometara i tri puta više nego za onu od 500 kilometara. Također, događa se i da se cijena dostave može saznati tek na kraju Internet kupovine ili tada saznaju da je dostava u njihovu državu nemoguća.

No, bez obzira na sve to čak 60 posto građana Hrvatske kupuje Internetom jer neke proizvode ne mogu naći u Hrvatskoj. Ipak, važno je znati da su visoke cijene dostave razlog zašto velik broj Internet kupovina (čak dvije trećine!) na kraju ostaje nedovršeno. Sve ovo glavni su razlozi zašto čak 41 posto tvrtki u Europskoj uniji ne sudjeluje u prekograničnoj Internet trgovini.

EK smatra da bi se ukidanjem barijera za Internet trgovinu ona povećala s 5 posto na 15 posto što bi u konačnici u Europskoj uniji značilo i da bi porastao BDP i to za 1,7 posto.

Foto: Edyta Pawlowska/Shutterstock